Sunday, November 27, 2011

Pertama Yang xdapat dilupakan....

Assalamualaikum W.B.T.
hee...hari ni nak citer sikit pengalaman yang xdapat dilupakan...
sebenarnya nak update citer ni lame dah...tapi still xupdate-update...
haisy...buzy nye pasai...urgh..=_="
ok start cite...heeee
pada akhir bulan 5 yang lepas...aku ngan family telah mendapat rezeki untuk menunaikan 
umrah....Kami semua rase sangat excited sebab ni merupakan umrah yang first ktorang....
sume ni ibu ku yang tanggung...
sayang mama ketat-ketat..haha
ibu aku seorang ibu tunggal..dia cikgu..ayah??...emm...ntah..
ktorang pi umrah ber 5...
abg aku yg 2nd je xdpt pi..
coz dia ada hal kerja kot.
emm....ok...nak citer pengalaman sebelum dulu...
semua org dah tau perjalanan untuk menjejak kan kaki ke tanah suci memang sangat sukar....
Allah akan sentiasa memberi cabaran dan dugaan kepada umatnya..
First task yang Allah S.W.T telah turunkan kepada kami ialah....
setibanya kami di lapangan terbang KLIA...kami sekeluarga telah diberitahu bahawa ibu kami dan beberapa lagi ahli jemaah yang lain tidak dapat mengikut saya dan adik beradik saya kerana ibu saya tidak disenaraikan dalam satu kapal terbang yang sama..kapal terbang ibu saya telah dijadualkan lebih lambat berbanding kapal terbang kami semua...kami semua berasa sangat sedih dengan pengendalian syarikat yang membawa kami itu...siape je yang xmarah....cube anda bayangkan bile seorang ibu dipisahkan dengan semua anak-anaknya di tempat yang tidak diketahui.....syukur Alhamdulilah...kami ditemukan semula di lapangan terbang Dubai..
kerana transit kami disana...
Setibanya kami di Jeddah,kami berasa sangat seronok kerana akhirnya berjaya juga jejak kan kaki disana...
Kami dibawa ke Mekah terlebih dahulu dengan menaiki bus.....Setibanya di Mekah...suasana menjadi sangat sibuk...terlalu padah manusia di sana...Ya Allah....
Second Task yang Allah telah turunkan ialah:
hotel yang kami duduk di Mekah sangat2 lah kecil..setiap kali pulang solat kami terpaksa menunggu lif yang sangat padat dengan manusia...memandangkan aku jenis yang cepat kesian melihat org tua berebut naik lif..maka aku naik lah tangga...bilik aku xnak jauh pulak lah kan....tingkat 15 wooo..tiap2 hari aku naik turun tangga..masok bilik je....menjerit kepenatan....fuih~=_="
Third Task yang Allah turunkan pula:
seperti yang dinyatakan awal-awal tadi..ini merupakan umrah pertama kami...
kami tidak pernah sekali pon menjejak kan kaki di sini...
saya dan 2 orang abg sy telah pergi untuk menunaikan solat asar dan membuat tawaf dan kami tidak ada seorang pon yang guide kami bagaimana dan dimana hendak membuat tawaf.kami hanya merujuk pada buku 100%....kami berasa sangat sedih dan banyak cabaran ketika itu,kami tau bagaimana untuk melakukan tetapi bila sampai saje di hadapan kaabah...kami berasa ragu-ragu....
kami hanya mengikut orang-orang arab yang lain sahaja...
setelah selesai bertawaf,kami ingin membuat saie...dan sekali lagi..kami tidak tahu manakah tempat untuk kami membuat saie....kami tahu tempatnya tetapi hanya berpandukan buku sahaja lah...
setelah kami mencari,akhirnya kami bertanya kepada pakguard arab disitu...nasib bek dia faham.
haisy....setelah selesai bersaie....kami akhirnya ingin bercukur...sewaktu kami ingin memotong sedikit helaian rambut kami...datang sekelompok manusia...ingin meminjam gunting kami,...kami membenarkan mereka gunakan tetapi makin digunakan makin ramai yang mengambil gunting tersebut sehinggalah kami terpaksa mengambil gunting tersebut dan bercukur ditempat lain...kami berasa sangat serba salah ketika itu...
Selesai sahaja bercukur....
solat maghrib pon tiba...kami ber3 pergi untuk mengambil wudhuk..
dan sewaktu azan berkumandang...aku dan abang aku yang ke 3 tercari-cari dimana abang aku yang pertama telah pergi...kami berasa sangat susah hati.....maka kami pon terpaksalah solat ber2....selesai sahaja solat maghrib.....aku dan abang aku ingin pulang ke hotel untuk menanggalkan kain ihram....tetapi sekali lagi Allah menguji kami..Kami seperti kehilangan arah...kami tidak tahu jalan untuk pulang ke hotel kami...lebih kurang setengah jam kami mencari hotel kami...perasaan ingin menangis,marah,tekanan yang kuat...semua ada....
akhirnya kami duduk sebentar dan berdoa dan Alhamdullilah....dapat juga kami mencari jalan pulang ke hotel...
Alhamdullilah selesai umrah kami...
Pada hari ke3 berada di Mekah al Mukarramah..kami masih tidak jumpa lagi ibu dan adik perempuan ku kerana mereka ber2 berada di bilik yang lain....waktu makan juga kami tidak dapat jumpa..kerana kebiasaannya kami pulang awal.dan kadangkala lewat....
kami berasa sangat sedih kerana kami berharap pergi ke sana akan sentiasa bersama keluarga...
tetapi berada disana seperti Allah cuba menjauhkan kami daripada ibu kami mungkin disebabkan kami hanya ada ibu sahaja....akhirnya....kami dapat berjumpa dengan ibu kami setelah puas berdoa untuk berjumpa...
hurm...sedey sangat2..cabaran yang diberikan oleh Allah S.W.T. tidak berhenti-henti..
Dugaan yang Allah bagi lagi sewaktu ingin menunaikan umrah untuk kali ke2...kali ni...aku telah jatuh sakit....segala jenis penyakit telah keluar...muntah2 lah..demam lah...Ya Allah...banyak betul dugaan ku Ya Allah...
Banyak kali aku menangis sewaktu di sana....
Pada hari ke 5 di Mekah al Mukarramah....sewaktu aku jalan menuju ke masjidil haram..aku terlihat seorang wanita tua menaiki kerusi roda...dan kerusi roda itu telah ditolak oleh cucu dia kot....xpasti....pada awalnya..kerusi roda itu ditolak dalam keadaan elok sahaja....xde masalah....berjalan disebelah aku je....tiba-tiba...kerusi roda tersebut tersekat...xboleh bergerak langsung....budak tu tengok lah kat bahagian tayar kerusi roda tu..takot tersangkut ke...sume nye macam ok je bile tengok...xde masalah...tapi bila dia lihat org tua tu je...dia menangis teresak-esak....dia melihat nenek nya telah meninggal dunia....ramai orang mendengar dia menangis dan menjerit dengan kuat....meremang bulu roma ku....kerusi roda tersebut masih tidak dapat ditolak....kemudian rakyat disitu mengelilingi budak tersebut dan orang tua itu dan mula membacakan doa....dan beberapa minit kemudian...barulah kerusi roda itu dapat ditolak......dalam fikiran ku mula berkata-kata...mengapa perkara tersebut berlaku??semestinya kita semua telah ketahui bahawa mayat yang berat mempunyai bnyak dosa....tetapi bila berada di sana...aku tidak sanggup untuk berfikir buruk...semoga diampunkan dosanya diakhirat sana..
Sewaktu aku berada di Mekah juga...aku dapat lihat seorang lelaki yang tidak henti-henti di hujani oleh tahi burung....hanya lelaki itu sahaja yang kena..puas lah tangan dia menepis..tapi masih juga terkena....Ya Allah...sedih aku melihat keadaan tersebut...
satu lagi situasi yang berlaku ialah..sewaktu berada di madinah al munawarah...seperti biasa...kami tidak ada penunjuk arah...kami sangat kecewa dengan sikap mereka..tau lah ramai diantara jemaah yang pergi sume dah pernah pergi...so boleh lah abaikan kitorang ni....
tapi Alhamdullilah...keadaan di madinah tidak seteruk di mekah...Alhamdulilah hotel di madinah sangat best...
heee...
dan cabaran yang terakhir yang Allah telah turunkan kepada aku dan keluarga ku ialah..seperti mana pada awal tadi...ibu ku xdpt menaiki satu flight bersama ktorang....pada hari last ni pulak...ibu dengan abang aku yang first pulak yang tak dapat naik flight ngan ktorang....sedih hati ni tidak habis lagi...puas kami menangis sekeluarga...waaahh..pilu rasanya....yang lagi sedih nya....flight diorang telah ditangguhkan sehingga 3 hari....sedih sangat...ktorang dah ada kat Malaysia 3 hari..baru dia dapat balik...Plan sebenarnya ialah..ktorang nak balik awal...sebab abang yang first ada operation dalam minggu tersebut...dan agensi yang menguruskan dengan bangganya berkata...alaa..senang je...bile2 bole balik...ok finee....tapi bile sampai saja airport cakap tak boleh pulak...nak maki kat sana xelok...still kat tanah haram,..yang sangat2 menyedihkan....ahli2 agensi sume dah bla dulu tinggalkan mak n abg aku ber2 saje dekat sane...dan mereka xtolong sikit pon.....Ya Allah...sakitnya hati.....nasib baik org Tabung haji menolong ibu dan abang ku...alhamdulilah..pulang juga mereka ke Malaysia....tp seriusly...agency COLLOSUS TRAVEL merupakan agency paling teruk.....maaflah berkata begini....kami tau itu sume dugaan yang Allah turunkan untuk kami sekeluarga...tetapi disebabkan anda juga lah..kami menghadapi banyak cabaran.....hanya Allah sahaja yang mengetahui....maaf jika terlanjur bahasa...juz nak mengingatkan kepada semua....Allah sentiasa memberi dugaan kepada orang-orang yang beriman....



ni antara gambar-gambar kami disana...seronok kat sana..tp kalo pengurusan nya elok...mesti lagi seronok.......(n_n)

2 comments:

Followers