PERSEDIAAN MENGAJAR
MATA PELAJARAN BAHASA MELAYU SEKOLAH RENDAH TAHUN 3
Kelas : 3 Kejora
Bilangan murid : 30 orang
Tarikh : 22 Ogos 2011
Hari : Selasa
Masa : 10.00 pagi - 11.00 pagi
Tajuk : Buah - Buahan
Pengetahuan sedia ada :
Murid baharu tamat cuti persekolahan dan telah mengalami sendiri suasana
musim buah – buahan di kampung mereka.
Fokus utama :
10.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan
bukan kreatif
10.1 Menghasilkan
penulisan pelbagai genre (prosa dan puisi) termasuk email yang mudah, menarik
dan bermakna
Aras 1 :
i.
Membina ayat dengan kosa kata daripada bahan rangsangan untuk membentuk
perenggan.
Fokus sampingan :
5.0 Membaca kuat dengan kelancaran sebutan,
intonasi, dan gaya pembacaan yang sesuai.
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 3 :
i.
Mendapatkan maklumat daripada internet dan sumber lain berkaitan topik.
Elemen 5P : Penggabungjalinan
Pengisian kurikulum : Pendidikan Seni
Kemahiran bernilai tambah : Kontekstual
Kemahiran berfikir : Menjana idea
Kecerdasan pelbagai : Muzik, kinestetik, emosi
Nilai murni : Rajin berusaha, semangat berpasukan,
bertoleransi
Sistem bahasa :
Tatabahasa - kata hubung,
binaan ayat, binaan perenggan
Objektif :
Pada akhir pembelajaran murid-murid dapat :
- Membina ayat yang
lengkap berdasarkan gambar yang yang telah diberi.
- Menghasilkan
penulisan dialog berdasarkan teks yang telah diberi.
- Murid dapat membaca
dialog dengan sebutan, nada dan intonasi yang betul.
- Memahami isi teks
yang telah diberikan dan menghasilkan dialog berdasarkan teks tersebut.
Masa/ Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set induksi
(5 minit)
|
• Lagu nasyid buah- buahan.
•Tajuk P&P pada hari ini adalah
buah-buahan.
|
|
BBM :
- LCD
- Komputer riba
KP :
-Muzik
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Kata hubung
|
1.
Guru mengajar
tentang kata hubung.
2.
Guru memberi
contoh kata hubung yang terdapat dalam ayat tersebut.
3.
Murid diminta
untuk membina dan menyambung ayat dengan menggunakan kata hubung yang sesuai.
|
BBM :
- slide show
Sistem Bahasa:
- Kata hubung
|
Langkah 2
(10 minit)
|
Musim buah-buahan
|
|
|
Langkah 3
(10 minit)
|
Hasilkan dialog
|
|
Kemahiran Menulis
BBM :
- Teks situasi
= pasar malam, gerai buah-buahan dan kebun buah-buahan.
- Bintang.
KB :
-Menyelesaikan masalah
BCB :
Membaca dengan pantas
|
Langkah 4
(20 minit)
|
|
|
KB :
-Menjana idea.
-Bertutur.
BCB :
-Visual-ruang
KP :
- Kinestetik
-Emosi
NILAI :
-Kerjasama
-Keyakinan
Pembelajaran Konstruktivism :
-Menarik minat
(Engagement)
-Meneroka
(Exploration)
-Menghurai
(Elaboration)
Pembelajaran Konstektual :
-Menemukan
(Inquiry)
-Bertanya
(Questioning)
-Masyarakat-belajar
(learning community)
|
Penutup (5 minit)
|
Dimanakah pasangan saya
|
|
KBT
Konstruktivisme
|
No comments:
Post a Comment